Buszos blog infók

Buszos blog

ARC 134 teszt

2008.08.13. 18:40 :: Taurus1047

Sziasztok!!

Ma Tatabányán kipróbáltam a 134-es próbajárművet. Kellemes csalódás volt. A tököli buszfesztiválon is találkoztam vele, de nem menet közben, és nem tudtam megvizsgálni ilyen tüzetesen. Mivel nálunk az új beszerzésű helyi kocsik csak Credo gyártmányúak így velük hasonlíthatom össze.

Kívülről és belülről is tetszetős a busz megjelenése. Az ARC normál (2550mm) szélessége és hosszú, 13,4 méteres hossza sokkal nagyobb befogadóképességű mint szegény kis CREDO-jé, melynek még a domború oldala és a fűtőtest elhelyezése is csökkenti a teret. A hatalmas ablakoknak és a világos borításnak köszönhetően világos van a kocsiban, a nyitható ablakok szerintem megfelelő szellőzést produkálnak, talán még nagy zsúfoltságban is. Szerintem a ventilátoros szellőztető berendezése is hatékonyabb mint a CREDO-jé. A 3 hatalmas, szépen, finoman nyíló utasajtónak és a végig sík padlónak köszönhetően gyors az utascsere. Ide kapcsolódik egy kis negatívum melyet biztos orvosolnak majd, mégpedig szerintem alacsonyan van a vészjelző gombja, és az utasok is előszeretettel használják inkább azt, mint a leszállásjelzőt. Kicsit az is alacsonyan van, nagyobb tömegben akaratlanul, akár testtel, akár táskával is könnyen megnyomható. A jelzők száma amúgy szerintem elegendő. Negatívum még a dobogók magassága, és a hátsó kerékjáratok közötti szűkösség is, de a hatalmas beltérre nem lehet panasz. Motorikusan csak jót mondhatok a kocsiról, erős, modern, halk motorja (Cummins, soros 6 hengeres 280 LE) van, mely jól össze van hangolva a váltóval (ZF), így szépen, egyenletesen, rángatás mentesen gyorsul. A futóműről (ZF) is jót tudok mondani, jól fekszi az utat a kocsi, nem billeg, bár a rossz utakon a busz egy picit zörög. Látszólag a sofőrfülke is tágasabb a CREDO-jénál, a hatalmas első ajtóknak, és az első hosszú túlnyúlásnak köszönhetően a fülke ajtaja is elég nagy. A fülke hátfalán a függőleges kapaszkodó kicsit lejjebb is kezdődhetne, ez kivételével jónak találom a kapaszkodó rendszert is. Az ülések kényelmesek, nincsenek a falhoz beszorítva, megfelelő a lábhely, és köztük, a folyosón is van elegendő hely.

Nemrégiben járt nálunk a Mercedes Conecto tesztbusza is, mellyel szerintem felesleges összehasonlítani ezt a járművet, nem egy kategóriába tartoznak. A Mercedesnek sokkal több tapasztalata van busz építésében mint az ARC-nek., és azok nem is a Magyar piacra készülnek. Az első változatokat nem ismerem, de szerintem jó úton haladnak, és ha megfelelően felhasználják a visszajelzéseket akkor igen kellemes, kiforrott kocsival állhatnak elő, főleg ha az ára is kedvező, mert a Magyar volánok nem tehetik meg a méregdrága Conecto-k vásárlását, bármilyen gyönyörű és szuper is, és az öreg Ikarusok egyre jobban öregednek, melyeket előbb-utóbb pótolni kell. Erre nagyon jó lehetőség lehet az ARC buszai, ha kielégítik napjaink követelményeit, és mindemellett egyszerűek, megbízhatóak, olcsók és olcsón karbantarthatóak. Remélem előbb vagy utóbb találkozom még vele és csuklós testvérével a Vértes Volán színeiben is!