Buszos blog infók

Buszos blog

Vége

2010.04.11. 14:43 :: Labzo

A blogot ugyan nem törlöm, de lezárom. Igaz, már megtehettem volna hamarabb. Kötve hinném, hogy valaki is írna ide egy újabb bejegyzést. A busz tesztekkel kapcsolatos írásokat meghagyom, a többi mind törlésre kerül.

Aki esetleg átvenné a blogot, csak üzenjen nekem és megadom rá a lehetőséget (még admin jogot adok is neki). Csak egy megkötésem van: a megmaradt bejegyzéseket tilos törölni.

S91 MidiCity teszt

2009.02.22. 07:52 :: stefipeti

2008. Július 23-án egy új, magyar fejlesztésű midibusz érkezett Miskolcra. Ezt a buszt a volt Ikarus Egyedi gyáregységből elbocsátott dolgozók tervezték az Ikarus E91 alvázára. A kivitelező a Webasto Hungária, a Molitus, és a Rába volt. Minden esetre egy nagyon színvonalas, precíz, elbűvölő midibuszt sikerült csinálniuk.

Az autóbusz rekord idő alatt készült el, mindössze 4 hónap alatt. A tesztelések után 2009. Február 7-én megvette a buszt Gyömrő városa, így jelenleg ott közlekedik helyijáratban.

Térjünk vissza a midibusz miskolci tesztjére. A busz 2008. július 23-án érkezett a borsodi megyeszékhelyre. Ezen a délután ki is állították szoksá szerint a Szinvapark elé. Az autóbussza ezennel nem csak az MVK Zrt. marketingesei és a tesztbuszt vezető MVK-s sofőrök érkeztek, a buszon volt az egyik fejlesztő is, akivel lehetett is beszélgetni aztán.

Kerüljünk beljebb. A busz beltere nagyon szép lett, de emellett nagyon praktikusan sikerült elrendezni. A busz a második ajtóig teljesen alacsonypadlós, onnan szintváltozás van, és két dupla üléssor van. Hátul a motoron 5 ülést helyeztek el. A busz belterén sokat dob a kék szín, és az ezüst színű kapaszkodók.

Ha megfordulunk, és a busz eleje felé nézünk, akkor egy nagyon esztétikus résszel találkozunk. Engem nagyon megfogott. Tetszetős a kékszínű digitális óra (nyitott ajtónál STOP feliratot mutat), valamint a sofőr mögötti üveglap.

A busz külsején és belsején egyaránt találhatunk érdekes cápa kopoltyúra hasonlító vágás. Ez a design elem is kifejezetten illik, sőt kiemeli a busz vonalait.

Egy újabb érdekesség, amit eddig nem láttam egy buszon se. A babakocsitárolónál az üveg meg volt hosszabbítva. Ez a beltérben nagyobb világosságot jelentett, valamint a kerekesszékesek és kisgyermekek részére is tökéletes kilátást nyújt. Kívülről is igen érdekesen néz ki, de szerintem nagyon jó "találmány".

Az ablakok 1/2-ed részt elhúzhatóak. Elöl egy széles egyszárnyú bolygóajtó van, hátul pedig egy kétszárnyú bolygóajtó segíti az utascserét. A légkondit a nyári melegben volt alkalmam kipróbálni. Tökéletesen működik, a hűtővíz hőfoka sem emelkedett működés közben.

A beépített rádiót a sofőr egyenesen a beltéri hangszórókra tudja irányítani, ám ha az ülésére szerelt mikrofont bekapcsolja a zene elhalkul, majd kikapcsolás után újra felerősödik. Remek megoldásnak gondolom ezt is.

 

Az első ködlámpának egy nagyon hasznos tulajdonságot alakítottak ki. Ezeddig csak autóknál láttam hasonlót, de úgy látszik sikerült átmenteni a buszok világába is. Az első ködlámpa éjszaka (tompított fényszóró használatakor) a kanyarokban automatikusan bevilágítja az adott útpadkát. Kipróbáltuk, valóban remekül működik ez a funkció és nagyon hasznos is. Egyébiránt az első (íves) panel oldalar könnyen nyitható ezzel könnyű hozzáférést biztosítottak a tervezők a lámpatestekhez.

 

A cikk megtalálható a megújúlt Miskolcibusz oldalon is!

@stefipeti

ARC 134 teszt

2008.08.13. 18:40 :: Taurus1047

Sziasztok!!

Ma Tatabányán kipróbáltam a 134-es próbajárművet. Kellemes csalódás volt. A tököli buszfesztiválon is találkoztam vele, de nem menet közben, és nem tudtam megvizsgálni ilyen tüzetesen. Mivel nálunk az új beszerzésű helyi kocsik csak Credo gyártmányúak így velük hasonlíthatom össze.

Kívülről és belülről is tetszetős a busz megjelenése. Az ARC normál (2550mm) szélessége és hosszú, 13,4 méteres hossza sokkal nagyobb befogadóképességű mint szegény kis CREDO-jé, melynek még a domború oldala és a fűtőtest elhelyezése is csökkenti a teret. A hatalmas ablakoknak és a világos borításnak köszönhetően világos van a kocsiban, a nyitható ablakok szerintem megfelelő szellőzést produkálnak, talán még nagy zsúfoltságban is. Szerintem a ventilátoros szellőztető berendezése is hatékonyabb mint a CREDO-jé. A 3 hatalmas, szépen, finoman nyíló utasajtónak és a végig sík padlónak köszönhetően gyors az utascsere. Ide kapcsolódik egy kis negatívum melyet biztos orvosolnak majd, mégpedig szerintem alacsonyan van a vészjelző gombja, és az utasok is előszeretettel használják inkább azt, mint a leszállásjelzőt. Kicsit az is alacsonyan van, nagyobb tömegben akaratlanul, akár testtel, akár táskával is könnyen megnyomható. A jelzők száma amúgy szerintem elegendő. Negatívum még a dobogók magassága, és a hátsó kerékjáratok közötti szűkösség is, de a hatalmas beltérre nem lehet panasz. Motorikusan csak jót mondhatok a kocsiról, erős, modern, halk motorja (Cummins, soros 6 hengeres 280 LE) van, mely jól össze van hangolva a váltóval (ZF), így szépen, egyenletesen, rángatás mentesen gyorsul. A futóműről (ZF) is jót tudok mondani, jól fekszi az utat a kocsi, nem billeg, bár a rossz utakon a busz egy picit zörög. Látszólag a sofőrfülke is tágasabb a CREDO-jénál, a hatalmas első ajtóknak, és az első hosszú túlnyúlásnak köszönhetően a fülke ajtaja is elég nagy. A fülke hátfalán a függőleges kapaszkodó kicsit lejjebb is kezdődhetne, ez kivételével jónak találom a kapaszkodó rendszert is. Az ülések kényelmesek, nincsenek a falhoz beszorítva, megfelelő a lábhely, és köztük, a folyosón is van elegendő hely.

Nemrégiben járt nálunk a Mercedes Conecto tesztbusza is, mellyel szerintem felesleges összehasonlítani ezt a járművet, nem egy kategóriába tartoznak. A Mercedesnek sokkal több tapasztalata van busz építésében mint az ARC-nek., és azok nem is a Magyar piacra készülnek. Az első változatokat nem ismerem, de szerintem jó úton haladnak, és ha megfelelően felhasználják a visszajelzéseket akkor igen kellemes, kiforrott kocsival állhatnak elő, főleg ha az ára is kedvező, mert a Magyar volánok nem tehetik meg a méregdrága Conecto-k vásárlását, bármilyen gyönyörű és szuper is, és az öreg Ikarusok egyre jobban öregednek, melyeket előbb-utóbb pótolni kell. Erre nagyon jó lehetőség lehet az ARC buszai, ha kielégítik napjaink követelményeit, és mindemellett egyszerűek, megbízhatóak, olcsók és olcsón karbantarthatóak. Remélem előbb vagy utóbb találkozom még vele és csuklós testvérével a Vértes Volán színeiben is!

Solaris teszt

2008.04.23. 21:59 :: Labzo

A Solaris Urbino 18 típusú buszt hazánkban, legelőször tavaly (2007) október 17.-én állította forgalomba, Debrecenen, a Hajdú Volán Zrt. Összesen 7 ilyen busszal rendelkezik a cég, ami közül egyet, teszt céljából felajánlt a BKV-nak. A fővárosban, a 7-es vonalán járt, 9 napon át (március 26. – április 3.). A busz teljesen alacsonypadlós és jól bírja a hazai utakat is (a Solaris cég direkt a rossz minőségű, kelet-európai utakra tervezte át az eredetileg Neoplan licencet). Gyári adatok szerint 40 ülőhely, 127 állóhely, és 1 tolószékes hely van rajta. A busz mivel teljesen alacsonypadlós, ezért az ülőhelyek közt nem igazán van állóhely, igazából a 2., és a 3. ajtóval szemben lehet jól elférni, a lelógó kapaszkodókat is ide szerelték fel (+ a 3-as oldalra néző ülőhelyeknél), máshol csak oszlopokban lehet kapaszkodni. Az ülőhelyek többnyire a busz mindkét oldalán két ülésesek, kivéve a csukló, és a 3. ajtó közti részt, ahol 3, oldalra néző üléseket helyeztek el (+ a hátsó 3 ülőhely). Kényelmesek azért, mert a Volvo buszon is ilyen ülőkék vannak, bár itt, egy magas ember nem igazán fér el. Utastájékoztatói rendszer jelenleg csak abban merül ki, hogy a buszvezető bemondja az állomásneveket, illetve a külső LAWO típusú kijelző. Klíma nincs a buszon, és az ablakok többsége is kicsi (igaz lenyithatóak vagy eltolhatóak, de túl nagy jelentősége nincsen). A vészjelző kellően magasan van felszerelve, így nem kell attól tartani, hogy valaki ezt használja, leszállás jelzőként. Összefoglalva: a busz igazi városi kialakítású, de én, mint egy magas ember nem tartom jónak, ha lehetne, másabb üléselrendezéssel kellene venni, illetve a belső utastájékoztatási rendszert, és a klímát se hagyjuk ki belőle.

A buszról készült képek:


 

 

A buszról készült rövid film:


A busz adatlapja magyarul:

Hajtásrendszer

Motor

Alapfelszerelésben

DAF PR228 (228 kW)

Opciós tételként

DAF PR265 (265 kW) Cummins ISLe4 340B

Váltó

Alapfelszerelésben

Voith Diwa 5 vagy ZF 6HP ECOMAT 4

Kiegészítő fűtés-rendszer

Alapfelszerelésben

Webasto

Opciós tételként

Eberspächer sirokkófűtés

Alváz

Első tengely

 

Alapfelszerelésben

ZF RL 85/1 (merevhíd)

Opciós tételként

ZF RL 85/1 (félfüggetlen merevhíd)
ZF RL 75 EC (független felfüggesztés)

Meghajtott tengely

 

Alapfelszerelésben

ZF AV 132 hajtott tengely

Opciós tételként

Voith BRA 132 hajtott tengely

Kormányrendszer

 

Alapfelszerelésben

ZF Servocom 8098

 

Fékrendszer

 

Alapfelszerelésben

EBS elektronikus kétkörös fékrendszer, ami magában foglalja a blokkolásgátlót (ABS) és a kipörgésgátlót (ASR), fékkopásellenőrző rendszert, parkfék a vezetőülés terheléskapcsolóját, megállófék (nyitott ajtónál nem tud elindulni, ill. csak megállva tudja kinyitni az ajtót).

Kiegészítő (kopásmentes-) fék

Alapfelszerelésben

Sebességváltóba épített többfokozatú intarder

Rugózás

Alapfelszerelésben

ECAS II légrugórendszer, max. 70mm süllyedés ill. 60 mm emelkedés

Középső tengely

Alapfelszerelésben

ZF AVN 132

Opciós tételként

Voith

Karosszéria

Alváz

Alapfelszerelésben

Rozsdamentes acél

Lemezelés, burkolat

Alapfelszerelésben

Rozsdamentes acél, alumínium lemezelés oldalvonal  felett

Ajtóelrendezés

Alapfelszerelésben

2-2-2-2 elrendezésű kéttáblás pneumatikus bolygóajtó

Opciós tételként

2-2-2 elrendezésű kéttáblás pneumatikus bolygóajtó

Ajtószélesség

Alapfelszerelésben

mind a négy ajtónál 1350 mm

Minimális padlómagasság

Alapfelszerelésben

1. és 2. ajtó - 320 mm
3. és 4. ajtó - 340 mm

Rámpa

Alapfelszerelésben

Tolószékes rámpa, a 2. ajtóban, amit kézzel (kulccsal) lehet felnyitni - 1000x905 mm

Ülőhelyek

Alapfelszerelésben

34 – 56+1 (az ülőhely-elrendezéstől függően).

Szellőzés, klíma

Légkondicionálás a vezető fülkéjében

Opciós tételként

Elektromos kompaktklíma

Légkondicionálás az utastérben

Opciós tételként

Kézi szabályozású split klíma

Tetőszellőző

Alapfelszerelésben

szabályozható ventillátor - 2 + 1 darab

Opciós tételként

kétirányú ventillátor  - 2 + 1 darab

Tetőablakok

Alapfelszerelésben

Elektromos - 3 darab

Opciós tételként

Elektromos - 4 darab

Utastéri fűtő-rendszer

Alapfelszerelésben

sirokkókályha vagy  fűtőszálas légbefúvó

Elektronikai rendszer

Elektromos rendszer

Alapfelszerelésben

CAN-busz alapú elektromos rendszer

 

  Forrás:
Buszok honlapja - (Solaris Urbino autóbuszcsalád bemutatása)
HAON.HU cikke
a busz adatlapja - németül
a busz adatlapja - angolul

A fordításban részt vettek:
Székely Áron - weboldala
stefipeti (weboldala)
Adam89 (weboldala)
és - nem utolsósorban - jómagam (weboldalam)
A fordításban felhasználtam a Sztaki szótárát is, és a Webfordítás.hu oldalt is.

Figyelem!
A busz magyarosított adatlapja szabadon másolható, a forrás megjelölésével.

Címkék: teszt bkv volán busz solaris buszok

Féléves Plasma teszt Miskolcon

2008.02.28. 09:32 :: stefipeti

Az MVK Zrt. immár harmadszor teszteli a Plasma Enterprise elnevezésű midibuszt, melyek a Jászkun Volán Zrt. szolgálatában vannak. A nagy különbség az előző kettőhöz képest, hogy a mostani tesztre 4, még a Jászkun Volánnak nem átadott, teljesen fehér színű autóbusz érkezik, melyek 2008. február 27. és augusztus 29. között fognak Miskolc útjain szolgálni. A cég a buszokat az alacsony kihasználtságú vonalakon fogja ezen a huzamos időn át tesztelni, melyek a 33, 34, 38 és 68-as viszonylatok. Ha a teszt sikeres a Miskolc Városi Közlekedési Zrt. nagy valószínűséggel megvásárolja az autóbuszokat. A járművek először Március 3-án állnak forgalomba.

Forrás:

MVK Zrt. hivatalos honlap

MVK Zrt. hirdetménye a közlekedésbarátoknak

Előző Plasma midibusztesztek tagjaink oldalán:

Juhász Gergely oldala - Első Plasma teszt

Juhász Gergely oldala - Második Plasma teszt

Címkék: hírek plasma midibusz miskolcibusz stefipeti jgergely