A Solaris Urbino 18 típusú buszt hazánkban, legelőször tavaly (2007) október 17.-én állította forgalomba, Debrecenen, a Hajdú Volán Zrt. Összesen 7 ilyen busszal rendelkezik a cég, ami közül egyet, teszt céljából felajánlt a BKV-nak. A fővárosban, a 7-es vonalán járt, 9 napon át (március 26. – április 3.). A busz teljesen alacsonypadlós és jól bírja a hazai utakat is (a Solaris cég direkt a rossz minőségű, kelet-európai utakra tervezte át az eredetileg Neoplan licencet). Gyári adatok szerint 40 ülőhely, 127 állóhely, és 1 tolószékes hely van rajta. A busz mivel teljesen alacsonypadlós, ezért az ülőhelyek közt nem igazán van állóhely, igazából a 2., és a 3. ajtóval szemben lehet jól elférni, a lelógó kapaszkodókat is ide szerelték fel (+ a 3-as oldalra néző ülőhelyeknél), máshol csak oszlopokban lehet kapaszkodni. Az ülőhelyek többnyire a busz mindkét oldalán két ülésesek, kivéve a csukló, és a 3. ajtó közti részt, ahol 3, oldalra néző üléseket helyeztek el (+ a hátsó 3 ülőhely). Kényelmesek azért, mert a Volvo buszon is ilyen ülőkék vannak, bár itt, egy magas ember nem igazán fér el. Utastájékoztatói rendszer jelenleg csak abban merül ki, hogy a buszvezető bemondja az állomásneveket, illetve a külső LAWO típusú kijelző. Klíma nincs a buszon, és az ablakok többsége is kicsi (igaz lenyithatóak vagy eltolhatóak, de túl nagy jelentősége nincsen). A vészjelző kellően magasan van felszerelve, így nem kell attól tartani, hogy valaki ezt használja, leszállás jelzőként. Összefoglalva: a busz igazi városi kialakítású, de én, mint egy magas ember nem tartom jónak, ha lehetne, másabb üléselrendezéssel kellene venni, illetve a belső utastájékoztatási rendszert, és a klímát se hagyjuk ki belőle.
A buszról készült képek: A buszról készült rövid film: Hajtásrendszer Motor Alapfelszerelésben DAF PR228 (228 kW) Opciós tételként DAF PR265 (265 kW) Cummins ISLe4 340B Váltó Alapfelszerelésben Voith Diwa 5 vagy ZF 6HP ECOMAT 4 Kiegészítő fűtés-rendszer Alapfelszerelésben Webasto Opciós tételként Eberspächer sirokkófűtés Alváz Első tengely Alapfelszerelésben ZF RL 85/1 (merevhíd) Opciós tételként ZF RL 85/1 (félfüggetlen merevhíd) Meghajtott tengely Alapfelszerelésben ZF AV 132 hajtott tengely Opciós tételként Voith BRA 132 hajtott tengely Kormányrendszer Alapfelszerelésben ZF Servocom 8098 Fékrendszer Alapfelszerelésben EBS elektronikus kétkörös fékrendszer, ami magában foglalja a blokkolásgátlót (ABS) és a kipörgésgátlót (ASR), fékkopásellenőrző rendszert, parkfék a vezetőülés terheléskapcsolóját, megállófék (nyitott ajtónál nem tud elindulni, ill. csak megállva tudja kinyitni az ajtót). Kiegészítő (kopásmentes-) fék Alapfelszerelésben Sebességváltóba épített többfokozatú intarder Rugózás Alapfelszerelésben ECAS II légrugórendszer, max. 70mm süllyedés ill. Középső tengely Alapfelszerelésben ZF AVN 132 Opciós tételként Voith Karosszéria Alváz Alapfelszerelésben Rozsdamentes acél Lemezelés, burkolat Alapfelszerelésben Rozsdamentes acél, alumínium lemezelés oldalvonal felett Ajtóelrendezés Alapfelszerelésben 2-2-2-2 elrendezésű kéttáblás pneumatikus bolygóajtó Opciós tételként 2-2-2 elrendezésű kéttáblás pneumatikus bolygóajtó Ajtószélesség Alapfelszerelésben mind a négy ajtónál 1350 mm Minimális padlómagasság Alapfelszerelésben 1. és 2. ajtó - 320 mm Rámpa Alapfelszerelésben Tolószékes rámpa, a 2. ajtóban, amit kézzel (kulccsal) lehet felnyitni - 1000x905 mm Ülőhelyek Alapfelszerelésben 34 – 56+1 (az ülőhely-elrendezéstől függően). Szellőzés, klíma Légkondicionálás a vezető fülkéjében Opciós tételként Elektromos kompaktklíma Légkondicionálás az utastérben Opciós tételként Kézi szabályozású split klíma Tetőszellőző Alapfelszerelésben szabályozható ventillátor - 2 + 1 darab Opciós tételként kétirányú ventillátor - 2 + 1 darab Tetőablakok Alapfelszerelésben Elektromos - 3 darab Opciós tételként Elektromos - 4 darab Utastéri fűtő-rendszer Alapfelszerelésben sirokkókályha vagy fűtőszálas légbefúvó Elektronikai rendszer Elektromos rendszer Alapfelszerelésben CAN-busz alapú elektromos rendszer
A busz adatlapja magyarul:
ZF RL 75 EC (független felfüggesztés)
3. és 4. ajtó - 340 mm
Buszok honlapja - (Solaris Urbino autóbuszcsalád bemutatása)
HAON.HU cikke
a busz adatlapja - németül
a busz adatlapja - angolul
A fordításban részt vettek:
Székely Áron - weboldala
stefipeti (weboldala)
Adam89 (weboldala)
és - nem utolsósorban - jómagam (weboldalam)
A fordításban felhasználtam a Sztaki szótárát is, és a Webfordítás.hu oldalt is.
Figyelem!
A busz magyarosított adatlapja szabadon másolható, a forrás megjelölésével.